Czy można zwrócić zakupiony towar

0
933
czy można zwrócić zakupiony towar

Zakupy towarzyszą nam na co dzień. Kupujemy nie tylko środki niezbędne do życia, ale również wszelkiego rodzaju gadżety, sprzęty czy elektronikę. Zdarza się niekiedy, że kupiony produkt nie spełnia naszych oczekiwań. Może to być spowodowane wadą, które nie zauważyliśmy w czasie zakupu, funkcjonowaniem innym, niż się spodziewaliśmy albo najzwyklejszą ludzką pomyłką.

W takich przypadkach zastanawiamy się, jak otrzymać zwrot pieniędzy albo wymienić towar na inny, pozbawiony ubytku model. Często zadaje się też pytanie, czy można zwrócić zakupiony towar, jeśli sprzedaż odbyła się przez Internet.
To, w jaki sposób dokonuje się zwrotu, zależy od tego, czy umowa kupna-sprzedaży została zawarta stacjonarnie czy też na odległość. Oba te przypadki obowiązują inne przepisy regulujące handel.

Czym innym jest też reklamacja i zwrot, chociaż te dwa terminy są używane często zamiennie

W przypadku sprzedaży internetowej kupujący ma możliwość zwrotu zakupionego przedmiotu w przeciągu czternastu dni od momentu otrzymania przesyłki. Nie musi też podawać żadnej przyczyny, dla której chce dokonać zwrotu. To uprawnienie dotyczy sprzedaży na odległość, a zatem tej zawartej przez Internet lub przez telefon. Główną myślą tej zasady jest fakt, że kupując na odległość, nie mamy możliwości zapoznania się z przedmiotem, oglądając go czy dotykając i polegamy jedynie na jego zdjęciach umieszczonych na stronie internetowej.

zakupiony towar

Dzięki temu przepisowi możemy przedmiot kupić, przetestować tak, jakbyśmy zrobili to w sklepie stacjonarnym i zdecydować, czy odpowiada on naszym potrzebom czy też chcemy dokonać zwrotu. Niektóre sklepy internetowe wydłużają dodatkowo ten czas. Warto przy zakupie sprawdzić warunki zwrotów umieszczone na stronie internetowej sklepu. W tego typu dokumentach opisane są dokładne procedury stosowane przez sprzedającego, formy zwrotów pieniędzy oraz określone jest, czy zwrot następuje na koszt kupującego czy też sklepu.

Przepis, który pozwala zwrócić towar bez podania przyczyny w ciągu dwóch tygodni nie dotyczy jednak zakupu w sprzedaży stacjonarnej – przypadek, w którym sprzedawca przyjmuje od nas niewadliwy towar to więc wynik dobrej woli sklepu i jego polityki sprzedaży, nie zaś prawnie uwarunkowane zachowanie. Jeśli produkt kupiony w sklepie stacjonarnym jest uszkodzony bądź ma inną wadę, należy skorzystać z procedury rękojmi lub gwarancji. To dwa rodzaje składania reklamacji. Rękojmia to odpowiedzialność sprzedawcy dotycząca ujawnionej wady fizycznej lub prawnej, regulowana przez prawo.

Osoba, która zakupi produkt z taką wadą, ma prawo żądać wymiany towaru na nowy, bezpłatnej naprawy albo zwrotu całości lub części ceny. To wybór klienta, który sprzedawca musi zaakceptować – zwrot ceny jest jednak traktowany jako ostateczność, gdy te pierwsze warunki nie mogą być spełnione. Aby skorzystać z rękojmi, należy posiadać fakturę VAT, paragon, umowę sprzedaży a również potwierdzenie sprzedaży będące wydrukiem z karty płatniczej. Sprzedawca odpowiada za towar, który sprzedaje – jest to regulowane prawnie. Jeśli chodzi o terminy, to odpowiedzialność sprzedawcy trwa przez dwa lata od momentu sprzedaży towaru.

paczki

Konsument ma rok na zgłoszenie rękojmi. W takiej sytuacji domniemuje się, że wada istniała w momencie zakupu. Sprzedawca ma wówczas dwa tygodnie na odniesienie się do złożonej rękojmi. Sprzedawca jednak jest zwolniony z odpowiedzialności, jeśli kupujący o wadzie wiedział – na przykład gdy kupił produkt po obniżonej cenie wynikającej właśnie z tej wady.

Gwarancja z kolei pochodzi od producenta. Jest ona udzielana dobrowolnie i to on decyduje o czasie jej trwania. On również określa warunki, w których można z gwarancji skorzystać. Reklamacja przez gwarancję jest często wybierana ze względu na brak pośredników w postaci sprzedawcy, a także przez to, że producent danego urządzenia posiada zazwyczaj specjalistyczne narzędzia do jego naprawy. Gwarancja nie jest jednak regulowana przez prawo – jej działanie określa tylko i wyłącznie producent zakupionego przedmiotu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here